Zasady bhp w gabinecie kosmetycznym
Zasady bezpieczeństwa i higieny pracy związane są z każdą branżą. Co prawda dla niektórych są one bardziej rygorystyczne (jak na przykład budownictwo czy produkcja), jednak dotyczą każdej dziedziny przemysłu. Dlatego też istnieje zbiór zasad bhp w gabinecie kosmetycznym, których powinien przestrzegać każdy właściciel takiego salonu oraz jego pracownicy. Bhp w gabinecie kosmetycznym dotyczy przede wszystkim czystości i warunków higieniczno-sanitarnych, pracy z maszynami oraz korzystania z potencjalnie szkodliwych substancji.
Zasady bhp w gabinecie kosmetycznym – o co trzeba zadbać na samym początku?
Jeszcze przed otworzeniem salonu kosmetycznego trzeba spełnić wymagania Głównego Inspektora Sanitarnego dotyczące między innymi układu pomieszczeń, oświetlenia, wyposażenia sanitarnego, przechowywania materiałów i odpadów czy dezynfekcji oraz sterylizacji urządzeń i narzędzi. Dopiero po spełnieniu tych wytycznych i uzyskaniu pozytywnej opinii sanepidu można zacząć opracowywać zasady bezpieczeństwa i higieny pracy w gabinecie kosmetycznym dla pracowników.
Preparat do dezynfekcji |
Rękawiczki winylowe bezpudrowe niebieskie |
Higieniczna maseczka z polipropylenu |
Instrukcja BHP dezynfekcji narzędzi i sprzętu medycznego |
Najważniejsze zasady bhp w gabinecie kosmetycznym
Zdecydowana większość norm związanych z tak zwaną branżą beauty dotyczy higieny i czystości narzędzi oraz rąk pracownika, które często mają kontakt ze skórą klientów. Największe bowiem zagrożenie podczas pracy kosmetyczki związane jest z bakteriami i zarazkami, które mogą znajdować się na powierzchniach. Dlatego też pracownicy powinni wykonywać swoje obowiązki w jednorazowych rękawiczkach. Najlepiej aby były to rękawiczki winylowe, ponieważ lateks może powodować uczulenia i podrażnienia skóry. W gabinetach kosmetycznych często korzysta się także z maseczek higienicznych, które chronią nie tylko klientki, ale też drogi oddechowe pracownika na przykład podczas frezowania i piłowania paznokci.
Do podstawowych zasad bhp w gabinecie kosmetycznym zalicza się też częstą dezynfekcję powierzchni oraz narzędzi. Rygorystyczna dezynfekcja dotyczy także rąk pracownika. Oprócz umycia ich wodą z mydłem pod bieżącą wodą trzeba też zastosować specjalne środki bakteriobójcze, antygrzybiczne i wirusobójcze.
Jakie oznaczenia stosować w gabinecie kosmetycznym?
Zgodnie z polskim prawem pracodawca zobowiązany jest do zapewnienia pracownikowi bezpiecznych i higienicznych warunków pracy, co często wiąże się ze stosowaniem znaków bhp ostrzegających o zagrożeniu, informujących o nakazie lub przestrzegających przed wykonywaniem danej czynności. Zgodnie z zasadami bhp w gabinecie kosmetycznym wymagane są nie tylko standardowe znaki ewakuacyjne oraz przeciwpożarowe, ale też między innymi znaki ostrzegające przed wiązkami promieni laserowych stosowanych w pewnych zabiegach czy też przed działaniem promieniowania ultrafioletowego. Salon na pewno trzeba też wyposażyć w znak nakazu mycia i dezynfekcji rąk, tak aby pracownik był jeszcze bardziej wyczulony na przestrzeganie tego obowiązku.
Ostrzeżenie przed wiązką laserową |
Ostrzeżenie przed gorącą powierzchnią |
Uwaga! Promieniowanie nadfioletowe |
Nakaz mycia rąk |
Zasady bhp w gabinecie kosmetycznym zalecają także, aby w widocznym miejscu znalazła się instrukcja bhp dotycząca mycia i dezynfekcji sprzętu. Taki wykaz podpowie pracownikowi, na co szczególnie zwrócić uwagę i jak przeprowadzić tę czynność, aby była ona skuteczna.
W gabinecie warto umieścić także tabliczkę z numerami alarmowymi oraz nie można zapomnieć o podręcznym sprzęcie gaśniczym w postaci gaśnicy oraz koca gaśniczego. Ich brak może mieć poważne konsekwencje nie tylko zdrowotne, ale też i finansowe w razie kontroli.